על בעל העסק לבחון את מתחריו בשוק אליו הוא פונה, האם קיימת תלות מבחינת עונתיות וכיצד ניתן להתמודד איתה? אילו שירותים הוא מציע שאינם קיימים אצל מתחרים? אולם במידה וישנם שירותים דומים, מה מייחד אותם מהמתחרים? (איכות המוצר, זמן אספקה, עלות נמוכה, מבצעים וכו')
כמו כן על בעל עסק לאסוף נתונים ולצבור ידע באופן רציף . חשוב שהמידע והידע יבוססו על מקורות אמינים ועדכניים. מידע בתחומים שונים עשוי לעיתים להיות מכריע להתפתחותו והמשך פעילותו של עסק או חברה
להלן מספר סוגי מידע שבעל עסק יכול לקבל ויכול לסייע בשיפור התוצאות העסקיות:
התראות או תביעות של העסק
ניתן לקבל מידע אודות תביעות משפטיות שיש לעסק אשר הוגשו ע"י ספקים, לקוחות לא מרוצים, מוסדות פיננסיים ועוד... כמו כן ניתן לקבל מידע על צ'קים שחזרו ללא כיסוי או התעכבו מכל סיבה ולא נפרעו.
סקרי שוק מפורטים
ניתן להזמין סקר בתחום המבוקש המאפשר לבעל העסק ללמוד יותר על התחום בו הוא רוצה לעסוקכגון: מתחרים ראויים בענף, מדד מחזורים כספיים, סיכונים ארגוניים ותפעוליים ומגמות בענף.
מידע שיווקי
על מנת שבעל עסק יוכל לפנות לספקים במטרה שיספקו לו סחורה מסוימת, או בכדי שיוכל לספק שירותים ללקוחות בקהל יעד מתאים, עליו לאגד מידע מאורגן ומהימן אודותם.
ריכוז מידע ענפי
ניתן ללקט אינפורמציה אודות חברות עסקיות מאותו תחום וסביבה גיאוגרפית וקהל יעד המציעות שירותים דומים. מידע זה ניתן להשיג ע"י חיפוש ממוקד במנועי החיפוש באינטרנט, כתבות ומאמרים בעיתונים ובמגזינים מקומיים
מדד ס"ס
מדד ס"ס קובע את דרגת הסיכון והסיכוי בעסק או חברה ומאפשר למזער סיכונים הכרוכים בהשקעות או בהקצאת אשראי. כיום המרכז הישראלי לאבחון עסקי הוא המדרג הרשמי של מדד ס"ס בישראל. מדד ס"ס מדרג עסקים קיימים ועסקים לפני הקמה או רכישה.
לסיכום
ככל שבעל עסק יאגור מידע רב יותר אודות העסק המיועד, תהיה לו תמונת מצב עדכנית והוא יוכל להוביל את העסק לרווחיות. עליו להיות ממוקד בעת פתיחת עסק ולנהלו ממקום של ידע וניסיון ולהתבסס על דוחות עם נתוני אמת ותחזיות אובייקטיביות של העסק.
בעל עסק חייב היכרות וידע מלאים עם המהלכים הכלכליים של העסק שלו, להכיר היטב את הענף שהוא פועל וסביבת הפעילות. בנוסף, עליו להגדיר את פלח האוכלוסייה אליה הוא פונה מבחינת אזור גיאוגרפי, ג'נדר, גיל, דת וכו...
יש לזכור שהמטרה אינה איסוף הידע והמידע אלא ניתוחו והשימוש בו . איסוף ידע ללא שימוש בו חסר כל חשיבות. את המידע יש לנתח ולפעול ע"פ התוצאות שמתקבלות. גם לאחר ההחלטה על פעולה יש להמשיך להתעדכן במידע ונתונים עדכניים.
אמיר ברמלי, מנכ"ל קבוצת רוביקון, מומחה להערכת סיכוני אשראי והשקעות. בקבוצה זו עסקים שונים בחלקם אחזקות מלאות ובחלקן אחזקות חלקיות. הקבוצה מתמחה בהשבחת חברות, ניהול עסקי מתקדם וחדירה לשווקים המאפשרים הזדמנות עסקית מבטיחה וריאלית.